I Nabohuset har vi fire basispladser til børn, der har brug for lidt hjælp til at blive en del af fællesskabet. Det kan være børn med mindre fysiske handicaps, børn med kognitive udfordringer eller børn med autisme. Børnene er tilknyttet to af vores børnehavestuer. De stuer har samtidig en ekstra voksen tilknyttet.
Dit barn kan blive visiteret til en basisplads gennem Københavns Kommune.
Du kan læse mere om basispladser på Københavns Kommunes hjemmeside.
Plads til forskellighed
I Nabohuset vil vi gerne skabe pædagogiske læringsmiljøer, som danner rammen om fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource. Vi arbejder ud fra en grundværdi, der handler om, at mennesker har en værdi uanset, hvem de er og hvad de kan. Der skal være plads til forskellighed, og vi tror på, at selv om børnene ikke er ens, så kan de stadig blive hinandens bedste venner.
Fælles for vores børn med basisplads er, at vi ønsker at gøre det muligt for dem at komme på en almen skole. For at komme derhen har de brug for hjælp og støtte til at blive inkluderet i fællesskabet. Det gør vi ved at hjælpe hele vores børnegruppe med, hvordan vi inkluderer barnet i leg og aktiviteter.
Vi arbejder med struktur i hele Nabohuset, men struktur er især vigtig på vores stuer med basispladser. Vi arbejder med en høj grad af genkendelighed i hverdagens rutiner og bruger blandt andet piktogrammer for at gøre hverdagen og overgange mere visuelle for børnene.
Vi har en vision om, at når man forlader Nabohuset er det med en læring om, at alle bidrager med noget værdifuldt til samfundet trods forskelligheder. Det er en læring, vi ønsker, at alle vores børn tager med sig.